Alu Color Alu Classic Alu Modern Alu Retro Alu Flex ST Breeze ST Flow ST Prime ST Wire ST Wire & ST Breeze
  • Fri frakt
  • Måttanpassat för dig
  • Personlig köpresa
0 kr
inkl. moms & frakt
Du har inte lagt något i kundvagnen, ännu!
Klicka på produkter i menyn för att se vårt utbud
Vi erbjuder:
  • Hög kvalitet
  • Hög tillgänglighet
  • Kort produktionstid
  • Produkter som tillverkas efter dina mått
  • Helt fraktfri leverans

FAQ om räcke

Räckesbutiken har gedigen kunskap om olika räckeslösningar och genom åren har vi samlat vanliga och återkommande frågor från våra kunder. Här kan du som kund förebereda ditt köp av räcke men även läsa mer om leveransen.

En FAQ kan dessvärre inte besvara alla frågor. Om det är så att du inte finner svaret på din fråga är du varmt välkommen att höra av dig till oss på info@rackesbutiken.se alternativt via telefon eller chatt på vardagar, 08.00 – 17.00. Vår kundservice är tillgänglig för att svara på dina frågor om du inte hittar svaren här.

Om du saknar svar på en fråga får du gärna upplysa oss om det i formuläret längst ner på sidan. 

FAQ

  • Reklamation & efterbeställning

    Frågor & svar gällande reklamation & efterbeställning.

    • Jag saknar delar/har fått fel delar/saknar bok. Vad gör jag?

      Leta fram ditt ordernummer och artikelnummer för de delar du saknar/är fel och kontakta oss på via blanketten här!

    • Mina glas glider. Vad gör jag?

      Det är viktigt att du, innan du monterar ditt räcke, (1) rengör gummit till klämfästena och glasytan med aceton eller T-röd. Har det gått ett tag efter montaget och du rengjort enligt ovan så kan (2) skruvarna i klämfästena efterdras. Om glasen glider trots det så (3) kontrollera att infästningsskruvarna sitter stadigt och i sin helhet i underlaget. Verkar allt vara som det ska och du har gjort allt ovan (1-3), men glasen fortfarande glider så kontakta oss via blanketten här!

    • Jag behöver efterbeställa detaljer till vårt räcke/vill bygga ut vårt räcke som vi har köpt hos er. Hur gör vi?

      Vid efterbeställning av detaljer som har ingått i tidigare levererat räcke så går det bra att efterbeställa via formuläret på vår hemsida och där uppge aktuellt artikelnummer och önskat antal. Vid mer komplexa efterbeställningar eller om du känner dig osäker, sänd gärna ett mejl med alla uppgifter till info@rackesbutiken.se så återkopplar vi så fort vi kan.

    • Jag har inte fått alla kollin som ska tillhöra leveransen

      Kontakta oss via reklamationsblanketten här!

    • Emballaget i min leverans är trasigt. Vad gör jag?

      Anteckna på fraktsedeln när du tar emot paketet. Ta bilder på emballaget innan du öppnar paketet för att kontrollera om innehållet har skadats. Om så är fallet, kontakta oss på via blanketten här!

    • Emballaget var helt, men innehållet är skadat. Vad gör jag?

      Ta bilder på skadorna, ta fram artikelnummer och kontakta oss via blanketten här!

    • Något är fel, produkten passar inte. Vad gör jag?

      Gå till vår reklamationsblankett här och uppge alla uppgifter samt formulera vad som inte är som det ska. Komplettera med bilder, så återkopplar vi skyndsamt.

  • Företag

    Frågor gällande B2B och företagsköp.

    • Jag har ett större projekt och/eller är i behov av era produkter på regelbunden basis. Påverkar det priset något?

      Till större projekt eller om du är i behov av våra produkter på regelbunden basis tar vi gärna en diskussion gällande priset. Lättast är då att kontakta Christian på vår företagsavdelning. 

    • Kan ni leverera direkt till byggarbetsplats?

      Självfallet kan vi leverera till er byggarbetsplats. Antingen om du anger det som annan leveransadress alternativt om du kontaktar Christian på vår företagsavdelning. 

  • Designverktyg

    Frågor och svar gällande vår konfigurator/designverktyg.

    • Hur fungerar konfiguratorn/designverktyget?

      Börja med att fylla i dina mått på platsen där räcket ska vara. Gör sedan ytterligare designval, exempelvis vilket glas eller hur du vill fästa räcket.

      Om du är osäker, titta på denna 2 minuter långa filmen:

       

    • Jag behöver hjälp med att konfigurera mitt räcke. Hur går jag tillväga?

      Om du behöver hjälp med att konfigurera ditt räcke så är vi tillgängliga via telefon 0431-371060 & chatt (vardagar, 08.00 – 17.00). Vid övrig tid mejla in dina frågor till info@rackesbutiken.se och uppge gärna om du vill att vi ska ringa upp dig. Glöm inte lämna telefonnummer.

  • Tips & Tricks

    Allmänna tips & tricks vid beställning, efter beställning och om våra produkter i allmänhet.

    • 5 snabba tips om underhåll av glasräcken
      • Glasskivorna putsar du bara med vanligt fönsterputsmedel vid behov.
      • Oavsett vilket material du har på stolpar och överliggare kan du med fördel torka av de då och då med en mjuk trasa, ljummet vatten och milt rengöringsmedel.
      • Använd inte produkter med slipmedel på någon av delarna.
      • Rostfria delar behöver, trots sitt namn, skötas om för att inte rosta. Rengör 1-3 gånger om året, eller oftare om du bor nära havet.
      • Har du överliggare eller stolpar i trä bör du impregnera dem med träolja eller dylikt om räcket står utomhus. Upprepa regelbundet beroende på hur utsatt räcket är för väder och vind.

        Du kan läsa mer här om underhåll av dina produkter!

    • Checklista före beställning av räcke
      1. Var ska ditt räcke installeras? Ska det installeras på en terass, balkong, altan? Utomhus eller inomhus? Var ditt räcke ska installeras är avgörande för vilken höjd du kan ha på räcket, och vilket räcke som är att föredra. Kontrollera därför aktuella regelverk.
      2. Vilken typ av räcke önskar du? Du kan välja mellan ett räcke med stolpar i aluminium, rostfritt eller ett glasräcke helt utan stolpar.
      3. Vilken typ av infästning önskar du? Kontrollera så att du har tillräckligt med fäste där stolparna ska monteras.
      4. Finns det tillräckligt med plats till stolpfoten? Du kan kontrollera detta genom att titta på våra måttmallar på respektive räckes produktsida.
      5. Ska glasräcket ha flera sidor?
      6. Om räcket har flera sidor, hur många grader har hörnet?
      7. Har du ett innerhörn eller ytterhörn?
      8. Ta mått från ytterkant till ytterkant på underlaget där glasräcket ska stå. Alla mått anges i millimeter.
    • Checklista efter beställning
      1. När du tar emot glasräcket är det viktigt att du kontrollerar leveransen noga för att säkerställa att det inte har uppstått några skador i transporten.
      2. Om något av paketen mot förmodan skulle vara skadat ska detta noteras på fraktsedeln till transportbolaget och meddela oss på Räckesbutiken så snart som möjligt.
      3. Gå igenom hela leveransen. En instruktionsbok skickas med där du finner en förteckning över leveransens innehåll. Kontrollera så att du har mottagit samtliga delar och detaljer. Skulle något saknas, kontakta oss så snart som möjligt.
      4. Innan du påbörjar monteringen, läs noga igenom instruktionsboken. Notera att måtten på skissen är cc-mått, det vill säga mått från mitten av en stolpe till mitten av nästa stolpe.
      5. Du har även tillgång till ett antal monteringsfilmer, vilka finns tillgängliga via din personliga ordersida. För att komma till din personliga ordersida använder du länken som du hittar i din orderbekräftelse.
  • Om Räckesbutiken

    Frågor och svar gällande Räckesbutiken.

  • Glasräcken

    Frågor och svar gällande glas och glasräcken.

    • Vad är ett säkerhetsglas?

      Till våra glasräcken levererar vi alltid ett säkerhetsglas som är antingen 8,76mm eller 12,76mm tjockt laminerat glas med slipade och polerade kanter. Laminerat glas innebär att två glasskivor limmats ihop med en plastfilm mellan. Om glaset skulle gå sönder hänger därför fortfarande glasskivorna ihop i sin helhet. Man kan välja mellan klart glas eller färgad lamell i grått eller opal (färgad eller frostat folie mellan glasskivorna) för alla våra glasräcken. Vi erbjuder även ett härdat och laminerat glas för miljöer där glaset kommer utsättas för repeterade yttre påfrestningar.

    • Vad betyder laminerat glas?

      Laminerat glas innebär att två glasskivor limmas ihop med ett folie mellan. Om glaset går sönder håller glasskivan ändå ihop. Glasen har slipade och polerade kanter när de levereras. Vi erbjuder även ett härdat och laminerat glas för miljöer där glaset kommer utsättas för repeterade yttre påfrestningar.

    • Varför nanobehandla glas?

      Nanobehandlingen gör att era glasräcken blir enklare att rengöra och den mesta smuts går att torka bort med en fuktig trasa. Nanosealer är en behandling utformad för att smuts och kalk ska få sämre kontakt med ditt räcke. Förseglingen låter vattnet rinna av dina ytor och tar med sig smutspartiklarna. Eftersom man inte behöver använda sig av starka rengöringsmedel minskar man också på slitaget och ert nya räcke ser nytt ut längre. Skyddet fäster direkt mot ytan och ger ett långtidsskydd utan att ge någon synlig förändring av den behandlade ytan. Nanosealer är enkelt att använda. Ytan där det ska appliceras ska vara ren och torr. Sedan stryker man på medlet över hela ytan och låter det torka. När medlet är torrt efterpolerar man och låter behandlingen härda.

    • Vad är fördelarna med ultraklart glas?

      Ultraklart är det mest transparenta lågjärnglaset som finns idag – vilket ger enastående klarhet och ett praktiskt taget färglöst utseende.

      Största fördelarna med Ultraklart glas är:

      • Färglöst ljusgenomsläpp
      • Upp till 91% ljusgenomsläpp med 8.76 mm glas
      • Förmedlar sanna och rena färger
      • Mer tilltalande subtil kantfärg

      Ultraklart lamellglas har samma hållfasthetsegenskaper som vårt standard lamellglas.

      Ultraklart glas jämfört med klart glas Ultraklart glas (uppe) jämfört med klart glas (nere)

  • Köp & leverans

    Frågor och svar gällande köp och leverans.

    • När får jag min leverans?

      Så fort din beställning är bokad för leverans får du ett mejl med aktuella uppgifter och fraktspårning. Vid frågor kring transporten kontakta berörd transportör.

    • Jag önskar hämta min leverans på transportörens lager

      Godset är försäkrat av oss under leverans genom transportör och tills dess att det är överlämnat till kund. Vid avhämtning av leverans från transportören räknas godset som överlämnat och transportförsäkringen genom Räckesbutiken upphör att gälla. Skador på gods som uppstår eller upptäcks därefter täcks inte av vår försäkring. Kontroll av gods måste därför ske på plats och anmärkningar göras till transportör innan godset lämnar lagret. Endast fullständigt gods får hämtas ut. Skador som tillkommer på vägen från lager vid avhämtning täcks inte av vår försäkring och ersätts inte.

    • Jag önskar hämta min leverans på Räckesbutiken

      Kontakta oss via mejl, uppge ordernummer för din beställning och telefonnummer så kontaktar vi dig via telefon och tid för upphämtning.

    • Jag har inte fått min faktura

      Vi sänder faktura för ditt köp efter leverans. Om du fortfarande inte fått den, kika gärna i din Spam-inkorg.

    • När skickas min order?

      Din order skickas från oss så snart den är tillverkad. I din orderbekräftelse, och på respektive produktsida, hittar du information om hur många dagar produktionen är beräknad till. Så snart din order är färdig får du ett fraktmail med spårningsinformation.

    • Vad kostar frakten?

      Det pris du ser vid beställning är det pris du betalar för räcket, ingen fraktkostnad eller andra dolda avgifter tillkommer.

    • Måste jag vara hemma när beställningen anländer?

      Någon måste vara på plats för att ta emot leveransen och skriva under. Innan man undertecknar är det viktigt att kontrollera att materialet inte har några skador, se köpvillkoren för mer information.

    • Kan man beställa nu och få leverans senare?

      Ja, du kan lägga din beställning nu och meddela oss om önskad leveransvecka när det passar dig.

    • När är min order klar?

      Du kan följa din order på din personliga ordersida och där ser du den beräknade leveranstiden från oss.

  • Beställning

    Frågor och svar gällande beställning av våra produkter.

    • Var finner jag teknisk information om produkterna?

      Teknisk information hittar du på varje produktsida. Där finns bland annat måttmallar och detaljmått, samt all annan nyttig information.

    • Hur ska jag ta måtten på räcket?

      Du behöver endast måtten på ytterkanterna av underlaget där du ska ha ditt räcke, exempelvis hörn till hörn eller kant till kant. För att infästningen inte ska hamna för nära en kant så gör vi ett indrag på underlaget, men det sker automatiskt så det är inget du själv behöver tänka på. Vilket indrag vi gör kan du se i måttmallarna på produktsidan. 

      I vårt designverktyg finns tydliga hjälptexter om du är osäker, där finns även måttmallar för att du lätt ska se hur man tänker och räknar. Dessa hittar du också på våra produktsidor under teknisk information.

    • Kan jag ändra något i min beställning?

      Det är viktigt att du kontrollerar mått och specifikationer noga i din beställning. I vissa fall kan vi ordna med ändringar, men det beror på hur tidigt vi får besked och vilka ändringar det handlar om. Vi ber dig dock att ta kontakt med oss snarast möjligt om du vill göra förändringar.

    • Hur gör jag för att avbeställa?

      Fram tills dess att vi påbörjat tillverkningen av ditt räcke är det inga problem att göra en avbeställning. Det kan tillkomma en avbeställningsavgift för orderanpassat emballage, som ofta beställs inom några timmar efter du har lagt din order. Kontakta oss för att få veta mer.

    • Vad händer när jag skapar en offert?

      När du skapar en offert skickar vi ett mail till dig med en länk till din offert. Offerten är giltig i 30 dagar från det att du skapat den och offerten är inte bindande. Du har även möjlighet att ändra räcket om du upptäckt att några mått inte stämmer överens med verkligheten.

    • Hur lång leveranstid har ni?

      Hur lång vår leveranstid är beror på vilket räcke som beställs. I designverktyget hittar du beräknad produktionstid och när du gjort din beställning hittar du information om produktionstid för just din order i din orderbekräftelse, och vi skickar iväg ditt räcke så fort det är klart. Då får du ett email med information om fraktspårning. Därefter kommer leverantören kontakta dig så att ni tillsammans kan bestämma leveransdag.

  • Montering

    Frågor och svar gällande montering av våra produkter.

    • Är räckena svåra att montera?

      Kan man hantera en skruvdragare och ett vattenpass ska det inte vara svårt att montera våra produkter. Skulle frågor dyka upp kan du kontakta oss för hjälp.

    • Vilka verktyg behöver jag vid montering?

      Verktyg som behövs vid montering är ett vattenpass, en skruvmejsel, en skruvdragare, måttband och T-röd är bra att ha. Även en gummiklubba kan komma till användning. Alla tillbehör såsom skruv, bits och borr skickar vi med, så det behöver du inte tänka på.

    • Hur monterar jag mitt räcke?

      I din order medföljer monteringstips i en bok speciellt anpassad till den produkt du köpt. Dessutom får du tillgång till filmer som visar de olika momenten under montering. I boken hittar du även en måttmall och en ritning av var dina stolpar ska placeras i förhållande till varandra enligt de mått som du angav vid din beställning. Boken fungerar även som följesedel där alla detaljer i din beställning är listade.

      En monteringsvideo kan se ut såhär: 

    • Var hittar jag mina monteringsfilmer?

      Du hittar de monteringsfilmer som är relevanta på din ordersida, som du kommer till genom att klicka på länken i orderbekräftelsen som du får via email. Genom att klicka på ditt räcke kommer du vidare till de olika detaljerna, och under varje detalj finns en film som visar hur du utför varje moment.

    • Hur fäster jag mitt räcke?

      I din order medföljer skruv till infästning i trä eller betong beroende på produkt och vilket underlag du klickat i vid beställning. För infästning i andra material rekommenderar vi att du tar kontakt med en järnhandlare för att få hjälp med rätt skruv och tillbehör.

  • Våra produkter

    Frågor och svar gällande våra glasräcken och ledstänger.

    • Vilket material kräver minst underhåll?

      Ett glasräcke kräver desto mindre underhåll än exempelvis ett räcke i trä. Trä behöver du olja, lacka eller måla regelbundet för att det ska hålla sig helt och snyggt. Ett glasräcke däremot kräver bara rengöring med jämna mellanrum för att se ut som nytt år efter år. Är du på jakt efter ett räcke som i princip är underhållsfritt, ska du välja vårt stolpfria glasräcke. När du köper ett glasräcke från Räckesbutiken, kan du välja till produkter som motverkar att smuts fastnar på ytorna. Det underlättar såklart skötseln ytterligare.

    • Jag har köpt ett räcke med aluminiumdetaljer, hur underhåller jag det?

      Aluminium är i princip underhållsfritt. Vi rekommenderar att man rengör ytorna med en mjuk trasa, ljummet vatten och milt rengöringsmedel. Har man fått olja, vax, eller dylikt på räcket kan man använda lite aceton. Rengör aldrig med syror eller alkaliska medel och använd inte produkter med slipmedel eller slipande yta då detta ger upphov till repor på aluminium.

      Aluminiumdetaljerna bör inte rengöras under årets allra varmaste dagar det är större risk för missfärgningar. Läs mer här!

    • Kan ett rostfritt räcke rosta?

      Ja, trots sitt namn kan faktiskt rostfria räcken rosta om man inte underhåller de! Detta gäller främst om man har räcket utomhus. Vi rekommenderar att man rengör räcket 1-3 gånger per år, eller oftare om man bor nära havet. Precis som med aluminium att man rengör ytorna med en mjuk trasa, ljummet vatten och milt rengöringsmedel.

      Använd inte slipande produkter som till exempel stålull och metallborstar eftersom de kan repa räcket vilket försämrar materialets resistens mot rost. Om de rostfria detaljerna kommit i kontakt med metallpartiklar från ej rostfria stålprodukter måste dessa partiklar avlägsnas så fort som möjligt då de rostar och kan smitta det rostfria stålet. Du kan läsa mer här

    • Jag vill ha en ledstång i trä till min trappa, hur gör jag för att hålla den snygg?

      Även till ledstänger kan man med fördel använda ljummet vatten, milt rengöringsmedel och mjuk trasa. Träet kan slipas lätt med finkornigt slippapper i fiberriktningen för att få bort de fibrer i träet som har rest sig efter den första rengörningen. Sitter ledstången utomhus ska man impregnera den med t ex träolja. Upprepa behandlingen regelbundet beroende på hur utsatt ledstången sitter. Det som påverkar hur ofta detta behövs är bland annat väder och vädersträck men även placering och nivån på slitaget. När du beställer ett räcke från oss får du information om hur du tar hand om det baserat på de specifika delar som ingår i just din order.

    • Kan man välja olika höjd på olika sidor av räcket?

      I regel så är olika höjd på olika sidor av räcket något som går utanför våra system. Självklart vill vi hjälpa till i den mån vi kan, men då det kräver en del extra arbete kan det tillkomma en extra kostnad. Kontakta oss på kundtjänst så hjälper vi dig att komma vidare.

    • Finns det regler för hur högt mitt räcke ska vara?

      Ja, Boverket har tagit fram regler gällande räckeshöjd som är viktiga att följa. Om det är mer än tre meters fallhöjd så ska räcket vara minst 1100 mm högt. För att beskriva det helt korrekt så gäller den här regeln när höjden mellan golv och golv, mellan två våningar, är 3 meter eller mer. Läs mer om Boverkets utredning och räckeshöjd.

    • Vad innebär bruksklasser?

      Räckesbutiken har tagit fram Bruksklasser (A, B och C), som visar dig som kund var just det räcket du har valt är lämpligt att använda. Vi har utgått från rådande byggregler och våra egna produkttester när vi har definierat klasserna, vilket gör det enkelt och tryggt att följa rekommendationerna. När du har fyllt i dina mått i beställningsverktyget ser du en ikon under 3D-bilden som visar vilken klass räcket tillhör. Den uppdateras sedan efterhand som du väljer design och detaljer, eftersom klassen bland annat påverkas av räckeshöjd och sektionsbredd. Oavsett om du väljer att få en offert skickad eller beställer direkt, ser du också klassen i offert- eller ordermailet du får av oss. Läs gärna definitionen av alla bruksklasserna, och undrar du nåt är det bara att kontakta oss.

    • Vilken färg kan mitt räcke ha?

      Aluminiumräcken kan levereras med valfri RAL färg. I RAL-systemets breda färgspektrum väljer du färg på en eller flera delar av räcket.

    • Är din altan, terrass eller balkong säker?

      När man har altan, terrass eller balkong med tillhörande räcke finns det en rad normer och regler som boverket har satt upp för räckeskonstruktioner rörande säkerhet. Vid en fallhöjd på över 3 m ska räcket ha en höjd på 1,1 m och följa en rad regler. Räcken i utrymmen där barn kan vistas ska utformas så att barn inte kan skada sig till följd av att de klättrar eller kryper:

      • Räcken på balkonger, trappan och trapplopp bör, upp till en höjd av 0,8 meter av räckets höjd, utformas så att de inte går att klättra på.
      • Vertikala öppningar bör vara högst 100 mm breda.
      • Fritt mått mellan balkongräckets underkant och balkonggolv bör vara högst 50 mm.
      • Horisontella öppningar ovanför balkongfront bör utformas så att barn inte kan fastna med huvudet.

      Öppningar i intervallet 110–230 mm bör undvikas. Läs mer i Boverkets dokument om att bygga barnsäkert.

    • Underhåll av ledstänger

      Även till ledstänger, i rostfritt stål, lackad aluminium och träledstänger, kan man med fördel använda ljummet vatten, milt rengöringsmedel och mjuk trasa. För olackad träledstång kan ytan slipas lätt med finkornigt slippapper i fiberriktningen för att få bort de fibrer i träet som har rest sig efter den första rengörningen. Sitter ledstången utomhus ska man impregnera den med t ex träolja. Upprepa behandlingen regelbundet beroende på hur utsatt ledstången sitter. Det som påverkar hur ofta detta behövs är bland annat väder och vädersträck men även placering och nivån på slitaget. För lackad träledstång ska inga rengöringsmedel med slipeffekt användas. När du beställer ett räcke från oss får du information om hur du tar hand om det baserat på de specifika delar som ingår i just din order.

    • Var tillverkas era produkter?

      Räckena tillverkas här hos oss i våra lokaler i Ängelholm. Tillkapning av glas och övriga profiler görs av oss exakt efter dina mått och önskemål. Närheten mellan produktion och kundtjänst är en stor fördel för att just dina produkter ska bli perfekta.

    • Har ni showroom eller butiker där man kan se räckena?

      Räckesbutiken är i första hand ett e-handelsbolag och har i dagsläget inte några fysiska butiker eller showroom. På vårt kontor i Ängelholm har vi ställt upp de flesta av våra produkter som du är varmt välkommen att komma och titta på. Kontakta oss gärna för att bestämma tid för ditt besök så att vi kan hjälpa dig på bästa möjliga sätt. 

       

    • Kan man få lika breda glas till alla sektioner av räcket?

      Vi anpassar oss efter dina mått och inte tvärtom. Eftersom vi på egen hand skär glasen kommer du alltid få sektioner som är symmetriska på varje sida av ditt räcke. Vi behöver inte anpassa oss efter glas som vi har på lager och dela upp ditt räcke i ojämna sektioner. 

    • Har ni räckeslösningar för trappor?

      Vi kan i dagsläget erbjuda vajerräcke för trappor.

    • Vilket räcke är lämpligt att använda utomhus/inomhus?

      Våra produkter går att använda både inomhus och utomhus. Vårt Alu Classic & Alu Modern har samma ytbehandling som man har på masten på en segelbåt, så det står emot det mesta. Våra övriga räcken anpassas efter ditt val om det ska stå inomhus eller utomhus. Utöver det är det bara tycker och smak som avgör, vad du tycker är snyggast och passar bäst in hemma hos dig.